måndag 31 augusti 2009

Allt är möjligt

Allt skapas två gånger-först i fantasin och sedan i verkligheten.

Allt stort som skedde i världen, skedde först i någon människas fantasi.
Astrid Lindgren

Flera olika citat som uttrycker ungefär liknande tankar. Om det är så, kan man kanske förstå varför estetiska lärprocesser är viktiga i skolan. Hur utvecklar man barns förmåga att fantisera och drömma? Vad hämmar den förmågan? För mig är det självklart att lust är en viktig faktor vid inlärning. Det blir allt lättare att tillfredsställa olika elevers behov med hjälp av digitala arbetssätt och bärbara datorer. Sedan jag började intressera mig alltmer för coaching som förhållningssätt till mina elever och till mitt eget liv, har detta blivit alltmer sant för mig. Tanken måste komma från individen om den ska ta till vara den egna potentialen och leda till ökad motivation. En tanke föds och vips så börjar man att realisera tanken. Nästan lite magi. Tänk stort och få stora resultat. Hur stämmer det med knapphetstänkandet som ofta finns i skolan. Hur kan vi lärare börja att drömma och tänka så att lärande blir något mycket vidare än det är idag? Hur tänker vi att skolan ska se ut? För så kommer den att se ut. Snart. Jag tänker mig att.....




Inga kommentarer: