lördag 24 oktober 2009

Skola-till vad? Learning? Teaching?

För varje dag som går känner jag alltmer att en skolrevolution är i antågande. Skolan med sin snäva kunskapssyn får allt svårare att hävda sig som kompetensutvecklaren nr1 hos eleverna.
Många av eleverna känner redan intuitivt, det många av oss vuxna som är mycket på nätet börjar förstå. Det finns hur mycket som helst att lära sig på nätet om nästan vad som helst, när som helst dessutom. Learning kan se ut på många olika sätt. Är det mindre värt än teaching? Enligt mig är det klart roligare att lära sig via learning.



För någon helg sedan kom min sambos pojke hem från skolan, extra glad och visade mig sin mob
iltelefon. I den fanns en mangateckning, som han hade gjort på en bild lektion. Innan har han aldrig direkt visat att han tyckt speciellt mycket om bild. Jag frågade honom om han hade kollat på How to draw mangafilm på Youtube, eftersom en elev i skolan hade visat mig det:



Det slutade med att han satt hela nästan hela helgen vid sin dator och tecknade och lyssnade på olika filmer. Vid slutet av söndagen var resultaten klart märkbara, från enkla mangateckningar till alltmer avancerade.
Vad hade han lärt sig förutom att teckna manga?









En
ligt mig hade mycket engelska kommit in i hans huvud och han hade fått en bild av hur how to film kan inspirera. Det ledde sedan till nya skissblock, pennor och ytterligare timmar användes för att teckna manga. Kanske är ett nytt intresse för teckning fött hos honom. Det ledde också till att han blev medveten om sitt eget lärande. Bild och musik via how to blir så påtagligt. Du hör eller ser att du har blivit bättre.

Så vad drar jag för slutsats av detta?
Att skolan behöver lära sig mer om hur lärande kan ske och erbjuda och stimulera till användande av fler sätt än idag.
Att den kreativitet en motiverad elev som drivs av egna intressen visar på är fantastisk.
Att jag vill lära mig mer om de olika möjligheter web 2.0 kan ge oss lärare.
Att lärande inte enbart låter sig puttas in i en skolbyggnad längre.
Att förmågan att läsa, granska kritiskt, reflektera, kunna engelska och behärska nätet kan få en människa att komma väldigt långt i sitt kunskapande.


Inga kommentarer: