måndag 12 oktober 2009

Besök på Notschool




Så bar det av till London och Notschool. Detta fantastiska och gigantiska projekt, som bedrivs som en onlineskola. En fantastisk kvinna vid namn Jean Johnson ansvarig för en skola med mentorer och experter istället för lärare.

En skola där man tänker learning istället för teaching. En skola där how to filmer är en viktig del av lärandet. En skola där elevernas intressen används som bas för lärandet. En skola med elever som av olika skäl valt att inte gå i skolan. Någon som orkat bry sig på allvar om dessa barn som skolan oftast inte klarat av.

Vid besöket var en grupp av intresserade lärare, skolledare mm från Sverige med. Jag och min rektor föreläste också. Svårt och stort för mig. Jean och hennes team har varit och besökt oss på vår skola vid två tillfällen och då tittat på ett av projekten som jag är en del i, ett samarbete med Notschool: In2ition på Almåsskolan-Elever som zappar skolan. Hon är intresserad av vår modell, som inte är online utan mer har skolan som bas, även om den bygger på IKT och intressen som grund för inlärning och motivation. Ett positivt förhållningssätt och coaching är också viktiga inslag. Vi vill absolut få lov att göra den ännu mer online och halvdistans. Vi ser den som en möjlig väg mot Almås 2.0.
En fantastisk om än tröttande resa! Jag tror att jag har sett en glimt av hur framtidens skolan kan se ut.....Den är klart mer Notschool än idag, bygger mer på möjligheter, motivation och intressen som redskap vid inlärning. En sådan skola som jag vill arbeta på! En sådan skola som jag vill ha mina barn på!

Direkt när ja kom hem besökte jag vår kommuns nya utvecklingsenhetschef, full av iver berättade jag för honom om hur jag ser på vad som behövs i vår kommun för att skapa en skola 2.0. Jag blev lyssnad på och fick kloka tankar och frågor.

Nu har jag verkligen varit utanför trygghetszonen en period. Det gjorde att jag inte skrivit så flitigt i min blogg på ett tag. Tid för eftertanke.........

2 kommentarer:

Lars Hemzelius sa...

Läs här:

http://www.educationnews.org/Commentaries/Study_Proves_Student_Laptops_Ineffective_Academically.htm

eller här:

http://www.nytimes.com/2007/05/04/education/04laptop.html/partner/rssnyt?_r=1s

eller lyssna här:

http://audio.edtechlive.com/LarryCuban.mp3

lärarmillan sa...

Självklart viktigt med kritiskt tänkande runt IKT-en dålig pedagog blir inte bättre med IKT-en klok och bra pedagog använder väl IKT på ett bra sätt får man hoppas. För mig är samarbete runt datorer ett viktigt inslag. Tror på att språk utvecklas bäst tillsammans med andra.