tisdag 22 september 2009

Föreläsning för rektorer i Stockholm



Idag har jag varit med min rektor i Stockholm och föreläst för rektorer som skulle starta upp sin PIM-fortbildning. Vi var ditbjudna som inspiratörer och berättade om hur vi använder IT i alla möjliga och omöjliga sammanhang för att leda vår skola. Leda med IT alltså.

I det här uppdraget var jag med som utvecklingsledare. En utvecklingsledare kommer inte att klara sina uppdrag framåt utan ITteknik, anser jag. Vilka möjligheter vi kan skapa. Coachande frågor som för skolor framåt-uppåt.Jag har turen att arbeta på en skola med extremt IT-kunnig och intresserad rektor. Hur skulle livet som lärare vara för mig med en rektor som inte kunde eller ville ha mycket IT på skolan?

På tåget träffade jag en av mina vänner, som arbetar som inspektör på skolverket och hon sa att hon är oroad över hur gammalmodig och oinspirerande undervisning hon ofta möter. Det går långsamt, långsamt framåt när det gäller IT/Media i undervisning. Hon och jag började med film/filmskapande i undervisningen för 15 år sedan.

Mitt tips till alla modiga rektorer:
Se till att anställa IT-pedagoger fort/ De kommer att bli en bristvara.
Utbilda dem till ITcoacher och sätt fart! Uppåt-Framåt!


Vilken skola behöver inte göra gigantiska satsningar på fortbildning av personal och ibland även av elever när det gäller IT, web 2.0, Media, mobil mm.?
Frågorna ovan kan hjälpa till att ta fram din handlingsplan för vad du vill/behöver bli bättre på när det gäller IT i skolan.

Inga kommentarer: