måndag 14 september 2009

Skapande skola: Digital produktion i Mölndal

Hur gör man för att inte vissna som ITpedagog? Vem ska inspirera oss? Egen påfyllning är viktig och nödvändig för att aldrig ge upp och för att framtidssäkra oss. Själv läser jag andra ITbloggare och lär mig massor och inser att hela Sverige har lärare utspridda som är på väg, på väg mot en ny skola. Jag ingår också i olika nätverk, ett fysiskt exempel är Datorn i utbildning. På deras möten går jag för att träffa likasinnade och dela och få.

Communitys kan heller inte underskattas. I början på sommaren träffade jag två väldigt duktiga data/film/musikkillar Pär Holmertz och Anders Eriksson samt en rektor för kulturskolan Andrine Bendixen Mangs via facebook. Ja just det via facebook. Vi kände alla till varandras existens efter ett gemensamt besök på Bettmässan och skolor i London. Vi visste att vi alla hade samma grundsyn om vad estetiska lärprocesser och digitalt skapande betyder för våra elever. De jobbar annars på Gymnasiet, Kulturskolan och jag i grundskolan De frågade mig om jag ville vara med om ett samarbete runt Skapande skola för grundskolan. Mölndals idé är Digital produktion. Om jag ville?? Efter första mötet som varade några timmar insåg jag att det här var själsfränder-ge och få. Idéerna haglade, liksom skratten och möjlighetstänket. Timmarna flög fram och vi fortsatte träffas.

Vi beslutade oss för att presentera projektet för våra rektorer i Mölndal och låta dem få en liten workshop i början på augusti. De fick en föreläsning om vad man kan göra digitalt i skolan och web 2.0, hur man kan lära sig att spela via youtube demonstrerades av elev, de fick se how tofilm och lära sig hur man viker en T-shirt. Sedan fick de göra Podcasts med hjälp av elever. Vill du se hur det blev? Kolla:
Skapande skola i Mölndal Fortsättningen kommer att bli föreläsningar och workshops för lärare och workshops för elever. Tänk om alla pedagoger som jobbar åt det här hållet fanns på en och samma skola, eller på den plats som skulle främja det informella lärandet och låta individen växa och göra mer av det den ville och hade talang för. Vad skulle hända då? Är allt möjligt? Skulle jag sätta mina barn i den skolan eller den vi har nu?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad glad jag blir! Inte bara över artikeln Skapande Skola, utan över helda din blogg! Jag måste se till att min dotter som ska bli gymnasielärare i svenska och media får läsa den. Du är så himla inspirerande Camilla! Vilken fantastisk pedagog du är. Vad Almås kan vara lyckliga över att ha en sådan som du i sin kår! Grattis! Kram Andrine