måndag 7 september 2009

Nedslag en måndag på jobbet. POD med 8a.


Börjar med ett pass i svenska i min 8a, en klass som är ny för det här läsåret för mig. De håller på med poddar. Idag hade jag gjort ett papper för att de skulle tänka till lite runt sin lärandeprocess. Hur långt har ni kommit med er berättarröst? Är ni nöjda med det ni har presterat så här långt? Är det ngt som behöver förbättras? Har ni gjort en intresseväckande inledning? Hänger början ihop med slutet. Förstärkande bilder? Musik? Hur behöver ni lägga upp arbetet resten av veckan, för att vara klara till deadline? Den här typen av hjälp på vägen har jag märkt är extra viktig vid uppgifter där estetiska lärprocesser är involverade. Fria arbetssätt behöver klara strukturer, kan man säga. Klasser där man inte har arbetat så här är ganska ovana vid reflekternade runt sin process-ngt jag tror i sig är viktigt vid lärande. Att bli medveten om sin process-kunna välja att ta tag i den och sätta mål för sitt arbete. Coaching igen alltså! Vad jag också har märkt genom åren med arbeten av den här typen är att
nästan alla elever kör fast lite mitt i arbetet-de tappar tron på att det ska bli ngt av det de först var så taggade av. Då gäller det att ha is i magen, komma över hinder, ev med extra inspiration i form av extra exempel. Sedan är det bara att vänta till den stora roliga publiceringen. Då växer eleverna verkligen.

Inga kommentarer: