onsdag 2 februari 2011

Klass 9A

I måndags var det dags för SVT:s satsning Klass 9a...
Jag läste om programmet och det stod att lärarna skulle bli coachade i år, vilket naturligtvis intresserar en coachutbildad lärare.
Jag bänkade mig och tänkte att lite spännande kan det säkert vara. Förra omgången såg jag och fastnade då bland annat för idrottsläraren Igor Ardoris förhållningssätt och inställning.

Han är mental tränare och jag har också läst och rekommenderar hans bok...
Målmedvetet lärarskap. 

Han var tyvärr inte med.

Vad skulle jag få se?
Jag hoppades att man skulle satsa på att lyfta och stärka såväl lärare som elever. För mig är just det hela coachingens grundidé. Att lyssna, ställa frågor, medvetandegöra, utmana och leda framåt utifrån individens styrkor och inre drivkraft. Att göra allt man kan för att få en människa att se sin egen potential och agera utifrån den!



Hur blev det då? Ja första avsnittet var i mina ögon grymt och hänsynslöst och absolut inte hjälpsamt för lärarkåren och därmed heller ej för eleverna. Så långt ifrån coaching man kan komma! När en människa, som den manlige läraren Johnny uttrycker att han känner sig kränkt, är gränsen överträdd med hästlängder enligt mitt tycke. Visst jag vet att elever kan känna sig kränkta ofta och det är precis lika illa...Vad ville man uppnå genom att ensidigt såga pedagogernas insatser? Är det så vi får människor att växa och utvecklas?
På vilka andra sätt skulle man kunnat hjälpa dessa pedagoger i sitt lärledarskap är en fråga jag ställer mig? Konstruktiv kritik och feedback kan ges på många sätt. Det här sättet tilltalade inte mig!

Jag hoppas att det blir en vändpunkt efter detta avsnitt och att lärarkåren i Skolsverige inte framställs enbart på detta sätt!

I år arbetar jag på Utvecklingsenheten i Mölndal och lärarlyfter och har just nu inga elever. Första gången på över 20 år, men har som tur är varit ute på skolbesök i veckan och då träffat härliga och drivande pedagoger som vill och åstadkommer så mycket i sina klassrum tillsammans med sina elever! Synd att den bilden så sällan visas i media.

Jag vill verkligen att Skolsverige ska förändras och alla sätt som kan leda till bra förändringar välkomnas verkligen, men efter första avsnittet av klass 9A är jag inte övertygad om att detta program är hjälpsamt. Hoppas jag ändrar uppfattning....

4 kommentarer:

Carolina sa...

Jag håller helt med! Förstår inte hur de kan framställa lärarna på det sättet!

Elisabet sa...

Jag såg också avsnittet och jag började undra om Jan Björklund hade börjat extraknäcka på SVT...

lärarmillan sa...

Skönt att höra att jag inte var ensam om att reagera och undra!

Bo-Göran sa...

Jag hoppas i min enfald att de flesta kan se igenom detta och förstå att det är mycket upplagt för TV. För att det ska bli bra TV så tror man tydligen att konflikter med upprörda känslor är nyckeln. Vi ser det i många program,: Robinson, Big brother, Idol, master chef mm.