torsdag 10 februari 2011

Lärlust...


Har en febrig och lyrisk känsla i kroppen. Vill att tiden ska stå still och vill inte att lektionen någonsin ska ta slut...Upplever att många i rummet känner precis detsamma. Vill veta mer, vill pröva mer och frågorna haglar i rummet. Det ena leder till det andra och vi kommer tillsammans till nya höjder...Saker jag inte hade en aning om för tre timmar sedan är jag nu så nyfiken på att jag nästan är beredd att offra vad som helst...


Plötsligt bryts förtrollningen och en förmiddag på dreamweaverworkshop är till ända.
-Jaha och ni har väl koll på uppgifterna och så syns vi vecka 10 igen...
Är det mänskligt att avbryta någon som befinner sig i LÄRFLOW? En männsika som helt fångats av stunden och bara vill ha mer. En männsika där LÄRLUSTEN har tagit över allt och som hör någon säga: -NU är lektionen slut och vi ses...
På väg hem på tåget funderar jag på hur jag på olika sätt kan försätta mig i detta magiska tillstånd igen. Jag har en lång Att-göralista med olika uppgifter till kursen, till mitt ordinarie jobb och till mitt vanliga liv hemma. Trots alla andra uppgifter och utmaningar vill min hjärna inte sluta tänka på förmiddagen.

Vilken trigger skulle jag kunna ha för att framkalla LÄRLUST i andra sammmanhang? Går den att framkalla på kommando?
För mig är LÄRLUST en förutsättning för kvalitativt lärande och jag funderar vidare på hur den visar sig och när? Efter en stunds reflekterande kommer jag fram till följande:
Den visar sig genom att jag blir totalt fokuserad på det jag gör.Tid och rum försvinner. Oftast i samspel med andra härliga männsikor där mångfald ger mertänk. 
Gärna med en inspiratör i centrum som utmanar och får mig att ta steg över nya trösklar, som jag på egen hand kanske skulle vänt vid.
ALLTID utifrån min egen fria vilja. När jag har valt att jag vill göra det här...Jag vill veta mer om...Jag VILL...
Det här året där jag tänker så oerhört mycket runt mitt eget lärande och runt min egen lärarroll, vad kommer det att få för konsekvenser för mitt fortsatta lärarliv?
Har ofta fokuserat på elever som tappat motivation under mina år som lärare.
Ska fokusera extra mycket på elever med LÄRLUST ett tag nu när jag är ute i skolorna. Jag vill förstå...
Jag känner hur jag alltmer förändras och vem vet kanske blir jag en omdefinierad pedagog till slut...

3 kommentarer:

Alex sa...

Jag tänker att det är dit jag vill, i morgon ska jag försöka. Vi får se om jag hittar någon att studera./Annette

Elisabet sa...

Jag tror att det har med nyfikenhet att göra...

Bo-Göran sa...

Jag håller med, det var en mycket rolig lektion med Måns! Tack för dina tankar och tips över lunchen. Jag har kollat upp en hel del och det verkar finnas en del öppna dörrar.
Ser att du inte skriver så mycket i din andra blog så jag får lägga till denna också, eller....