lördag 9 april 2011

Förändra Skolsverige

Det är nu det händer...
Senaste veckorna har gått ruskigt fort och på något sätt har jag på allvar tagit till mig ett annat sätt att se på mitt liv...
Det är så grymt roligt att inse att det är JAG som är ansvarig för att mitt liv går i den riktningen jag vill! Hela jag försöker att anamma ett Entreprenöriellt förhållningssätt till mitt liv!
På så sätt blir varje dag en möjlighet att ta ännu ett steg framåt, en möjlighet att skapa det jag vill först i tanken och sedan i verkligheten, något jag absolut inte vill missa.

Jag har på allvar förstått vikten av att NÄTVERKA, en förmåga jag som lärare tränat väldigt lite tidigare trots att jag är supersocial. (Inte alls bitter...) Tack vare sociala medier främst facebook och twitter har mitt lärarliv fått en helt ny dimension. Jag har ALDRIG fått så mycket fortbildning tidigare som jag på ett par år fått genom länktips, bloggar, twitterflöden mm...Jag beundrar och tackar alla grymt generösa tipsare för att ni hjälper mig framåt på vägen mot mitt livslånga lärande. Ett lärande som drivs framåt av inre motivation och lust.
Det har i sin tur lett fram till IRL-träffar med nya spännande kontakter och andra fortbildningstillfällen. Det känns verkligen som 2011 är SKOLANS år...även om det inte riktigt alltid blir som jag tänker och önskar...Vill inte ha evolution utan revolution...

Rent konkret just nu är det många saker som engagerar min hjärna lite extra just nu. Här är två saker som engagerar mig lite extra just nu...
Webbseminarium på måndag runt facebookgruppen Förändra Skolsverige....
Gick igenom alla inlägg sedan starten... Det blev en liten trailer...



Jag gick också in på just nu över 100 anmälda deltagare och inser att de kommer från hela Sverige...Gjorde en wordle på vilka olika yrkeskategorier som har tänkt sig att vara med på seminariet...KUL!
Vill du också delta? Anmäl dig här eller kanske du vill veta mer först...


Den andra saken som engagerar mig lite extra just nu är en fortbildning för lärare i Mölndal som jag och Kristofer Skogholm ska hålla tillsammans med Umeå Universitet...tidigare var det en idé sedan blev det planer, nu är det bestämt och verkligt att en grupp lärare i Mölndal skall gå kursen! Yes! Pedagogisk dokumentation med IT-stöd...Formativ bedömning, Sociala medier, Coaching och Actionlearning, Omdefiniering...





Skaparlusten vet inga gränser just nu! Härligt!

1 kommentar:

Lise-Lotte sa...

Hej! Jag som skriver har lyssnat på dig vid ett par tillfällen och blivit så inspirerad att jag nu går KTH:s kurs i digital kompetens och lärande. Tack för härlig inspiration! I kursen ingår bland annat att följa bloggar och twitters- så jag blir lite konfunderad när jag ser hur sällan du bloggar och twittrar. Tyder det på någon sorts trötthet på det offentliga livet i de sociala medierna? Det är något jag funderar en del på, nämligen. Känner att det är en svår balansgång.