måndag 3 januari 2011

LÄRANDE UTAN GRÄNS

LÄRANDE UTAN GRÄNS är ord på det jag så starkt brinner för just nu...Något inom mig säger att lärande inte längre låter sig stängas in i skolan, att lärande just nu hittar nya vägar i ett rasande tempo med hjälp av all ny teknik. Kanske har det alltid varit så, men nu blir det mer synligt och mer tydligt.

Jag tillsammans med Kristofer Skogholm startade i torsdags upp en grupp i facebook: Förändra Skolsverige...Vi började med att författa ett dokument om vårt syfte:
Tillsammans och dela...att nätverka med andra runt om i Sverige som också är intresserade av att Förändra Skolsverige. En grupp där alla som vill får vara med. Varför uppfinna hjulen överallt? Inspiration, tips och utbyten av idéer i kombination med nätverkande var vad vi hoppades på.
I samma andetag som vi tryckte på knappen fick vi två förfrågningar med två medlemmar...Ska vi? Vi gjorde och vips var det klart fler med i gruppen. Allt tog en hisnande fart...och vi förstod på allvar kraften i sociala medier. Människor utspridda över hela Sverige. Allt kändes absolut inte lugnt i min mage, men jag hoppades och hoppas att gruppen ska bli ett bra forum som komplement till t.ex. DELA, som jag varmt rekommenderar. Jag hoppas att olikheter ska berika, men inser också vilket ansvar var och en i gruppen har om alla ska vilja göra sin röst hörd, nästan precis som i ett klassrum...så lätt att tysta en röst...

Redan har jag fått flera härliga tankar och tips. Idag fick jag läsa en härlig rapport om elever i Umeå, som hade fått en till en och som blivit intervjuade om sitt lärande. Den rapporten hette just LÄRANDE UTAN GRÄNS...och för mig är det DET, som allt framåt kommer att handla om:
ATT vara nyfiken
ATT våga testa nya saker
ATT bryta mark
ATT våga göra annorlunda
ATT nätverka

Ingen av oss kan väl med säkerhet säga hur utbildning i framtiden kommer att se ut?
Är det SKOLAN vi ska förändra eller är det vårt sätt att se på lärande?
Försöker vi rent av behålla något som borde ta en helt annan form?
Är det kanske rent av mer lärorikt att lära sig på andra arenor?

Om det blev bra eller inte med en facebookgrupp får framtiden utvisa, men jag var nyfiken, testade nya saker och gjorde något annorlunda mot hur jag brukar göra och det jag och Kristofer Skogholm tillsammans har gjort är egentligen väldigt mycket utanför trygghetszonen för mig, men jag har bestämt mig för att det här året utmana mig själv och verkligen göra det jag tror på. Jag tänker inte låta mitt lärande begränsas mer någonsin!
Vill du gå med så sök efter Förändra Skolsverige på facebook.

1 kommentar:

Ulrika Jonson sa...

Verkligen en viktig aspekt på lärandet - tro mig, att gå utanför komfortzonen är ngt många av oss måste träna oss i eller helt enkelt bara släppa taget, kasta oss ut & se vart det tar vägen.