tisdag 28 december 2010

Skolsverige behöver Pippipower

 





Har under hösten läst en bok som jag ständigt återkommer till Pippi Power 7 vägar till kvinnlig kraft! av Gitte Jörgensen

Eftersom jag är lärare i hela min själ tänker jag naturligtvis ofta på det jag läser utifrån hur det skulle kunna passa i skolans värld, lite skolskadad är jag nog...

När jag smakar på ordet PIPPIPOWER fylls hela min kropp av ett härligt jävlaranamma...Är det kanske den känslan jag behöver plocka fram tillsammans med Kristofer Skogholm när vi nu på allvar snickrar ihop en utbildning/fortbildning för lärare. En utbildning som vi vill ska göra avttryck och utmana utöver det vanliga.
Inga fjuttiga mussteg här inte...säger min Pippiröst...hoppas den andra inre rösten hakar på...

I boken slås jag av en fräck design, jag liksom äter boken med ögonen förutom att jag läser den och jag tänker: Finns det över huvudtaget något i skolans läroboksvärld oavsett om den är analog eller digital som andas kreativitet, fräckhet och lockar till att kasta sig över?

När det gäller innehållet så handlar det om vägar till kvinnlig kraft men jag tänker vägar till kraft för att påbörja en skolrevolution...
Här är några av frågeställningarna i boken som får min skolsjäl att vibrera:

”Vad vore det mest vanvettiga, galna, befriande, impulsiva, nytänkande, kreativa, tokiga, spännande, spontana, härliga, expanderande, livsbejakande, upplivande, livgivande, roligaste, skojigaste, mest fantastiska DU SKULLE KUNNA GÖRA IDAG?”
En skylt med den utmanande frågan ska jag absolut tillverka och sätta upp på flera ställen för att påminna mig om och om igen att det är stora positiva förändringar som behövs. Förändringar som kräver att många vibrerar tillsammans av förändringsiver.

”Vad ska din PIPPIPOWER bestå av?”
Mod att stå upp när det blåser tänker jag.
Mod att våga gå utanför trygghetszonen och pröva nya saker.

”Vilken dröm ropar högst?”
Drömmen om en ny bättre skola...med start NU!

”Vilken dröm är mest Pippi?”
Att hela skolan blir en slags NotSchool...med allt vad det innebär.

”Vilken dröm är den mjukaste?”
En skola dit all barn älskar att komma och en kreativ arbetsplats dit alla hoppar rätt upp ur sängen direkt för att komma till! En mötesplats med fler vuxna, mer estetiska lärprocesser, nya lärmiljöer med modern utrustning, flexibilitet, nyfikenhet....

”Vad kan få mig att hoppa upp ur sängen på morgonen?”
Just nu är det att jag gör mer av det jag vill! Att jag gör det jag tror på och tror på det jag gör...Att jag arbetar för skolutveckling utifrån det jag kan göra idag och då börjar jag just nu där jag befinner mig i Mölndal...

På vägen mot en skola ingen vet hur den kommer att se ut går jag framåt ett steg i taget, precis som jag alltid gjort, men Pippi manar på och säger: Hoppa! Spring! Gå minst tre steg i taget! Gör det nu!...Ska jag våga lyssna på min PIPPIRÖST?

Inga kommentarer: