lördag 18 december 2010

Hur organiserar man digitala individer?








Läste i en bok om sociala medier....Då gick jag igång på en rubrik i ett av kapitlen: Hur organiserar man digitala individer? Det kapitlet handlade inte alls om skola, men det fick min hjärna att tänka på rubriken som om det gjorde det...

Våra barn och ungdomar idag och många vuxna också är digitala individer i stor utsträckning....men något händer på vägen när dessa digitala individer tas in i kolossen skola. Den analoga kulturen med oerhört lång tradition, breder ut sig och blockerar vårt tänk.



Hur organiserar man på bästa sätt digitala individer för att främja deras lärande?
Hur organiserar sig digitala människor naturligt på webben? Hur nätverkar de där? Hur sker lärande där? Vilka av dessa digitala vanor och mötesplatser skulle vi vilja ha in för att främja lärande i våra lärmiljöer?

Har det något att säga oss om hur man kan organisera framtidens skola och framtidens lärmiljöer? Mitt svar är JA....men än så länge är oerhört mycket av skoltänket fortfarande analogt. Det sitter i väggarna och i våra huvuden och är en enormt begränsande faktor.

Hur många lärare och rektorer har klara visioner av en digital skolkultur eller digitala lärmiljöer i sina huvuden?
Hur ska vi kunna föreställa oss något vi aldrig har sett? Hur ska vi vilja något som aldrig funnits? Hur många av oss fantiserar på allvar runt den digitala skolan och dess lärmiljöer?


Ska skolan rent av flyttas ut, ut på webben och ut i världen, istället för att tekniken flyttas in i den analoga skolan? Hur ska vi omdefiniera begreppet "skola"?

Formeln Wish it, Dream it, Do it...eller... Allt skapas två gånger en gång i fantasin och en gång i verkligheten...är det nycklar för vad vi behöver göra? DET tror jag. 


Vi, alla som vill ha digital skolutveckling behöver sätta oss ner fantisera, rita , skapa, drömma och skissa... hur ska vi annars kunna DO it.

Kanske är det rent av så att vi skulle behöva bygga visualiseringsmodeller för att konkretisera för oss själva och för alla som inte förstår eller ännu inte är digitala, inte kan se det vi inte tidigare har sett?

Vad är möjligt, om många börjar använda sin potential och försöker att tänka utanför boxen runt att på bästa sätt organisera digitala individer för optimal inlärning?

Skulle gärna vilja ingå i kreativa nätverk, som vill och vågar fantisera, vågar visualisera fram nya modeller för lärande och vågar tänka banbrytande och kreativa tankar runt kolossen skola...Då kanske vi kan hitta på och skapa bra modeller för hur man kan organisera digitala individer=dagens barn och ungdomar för optimalt lärande i nya läramiljöer, för att få nya och bättre resultat....

Trots att vi som arbetar i skolan kämpar mer än någonsin, känns det som glappet mellan skola och verklighet blir allt större för varje dag som går...Är våra barns utbildning hållbar?

ETT ÄR SÄKERT: Om vi gör som vi alltid har gjort får vi samma resultat som vi alltid har fått....eller i värsta fall ännu sämre! Som nu...

2 kommentarer:

Elisabet sa...

Visualiseringsmodeller låter intressant. Hur tänker du dig en sådan? Jag ska själv klura på det.

Kreativa nätverk låter också bra. Om vi är många som försöker tänka utanför boxen och delar våra tankar kan nya tankar och bilder skapas. Det kan bli riktigt spännande.

Digitalskola sa...

Det här är precis vad som krävs för att skapa en ny digitaliserad pedagogik. Man måste tänka utanför ramarna. Men det är inte så lätt för en pedagog som inte har tillgång till en egen dator att tänka "digitalt". Det är inte förrän datorn blir ett lika naturligt verktyg som papper och penna den digitala revolutionen och sökandet efter nya alternativa lärprocesser kan börja. Skapa först förutsättningarna så blir det lättare att visualisera och tänka vidare, det är inte lätt att visualisera något man inte har den blekaste aning om. Genom att skapa kreativa nätverk, blir möjligheten att skapa den nya digitala skolan större. Låt också läraren bli en digital individ!!