söndag 5 december 2010

Skolutveckling



Tänker just nu mycket på skolutveckling och ämnesutveckling i skolan. I skolan gör vi oftast samma sak som vi alltid har gjort, med lite kurser och lite projektpengar och så förväntas resultaten ändå bli drastiskt annorlunda...

Om vi gör som vi alltid har gjort får vi samma resultat som vi alltid har fått....ett av mina favoritcitat.

Läser på Skolverket om matteresultaten som bara går bakåt. Ser alldeles bredvid på samma sida om hur man kan söka projektpengar i matematik. När jag läser för vad så är det, det gamla vanliga...och som vanligt kommer mattelärarna på skolorna att försöka att slå sina kloka huvuden ihop och hitta på projekt tillsammans. Precis som vanligt.

Det vi fokuserar på får vi mer av och vad fokuseras på när man talar om skolan idag? Vad skulle hända om vi dagligen matades med goda resultat och innovativa förebilder? Som dem som twittras vidare dagligen, men som ändå väldigt få rektorer och pedagoger ser.

Hur vore det istället om ma-lärarna tvingades titta utanför sin grupp, om andra ämneskategorier, yrkesgrupper mm inbjöds och blev en viktig del i matematikutvecklingen? Om nya grepp och innovativa tankar var en förutsättning för att få söka....Samma sak gäller naturligtvis när andra ämnen ska utvecklas.

Som lärare i svenska, musik och som Internationellt certifierad coach är jag förundrad över hur lite jag samarbetar med och runt helt andra ämnens utveckling utifrån mina kompetenser. Trots att jag ser hur språkliga problem ofta är ett hinder i många ämnen eller hur jag som har jobbat mycket med estetiska lärprocesser kan se hur det på olika sätt skulle kunna användas inom många fler ämnen.

Hur mycket använder matematiklärare estetiska lärprocesser, som man vet fungerar i många andra ämnen. Hur mycket tittar mattelärare på vad det är för framgångsfaktorer, som gör att engelskan går framåt? Vet att en hel del gör det, men skulle vilja se fler som tog och fick hjälp av lärare som brinner för just det.

Samma sak kan man naturligtvis säga om man börjar titta på andra ämnen och deras innovativa utveckling. Vad har mattelärarna som jag skulle kunna ha nytta av att tänka på i svenska? Hur skulle andra ämnen, yrken och webben kunna ge mina ämnen fler helt nya infallsvinklar och ny energi? Jag tror det är dags att skolan på allvar tar steget ut ur skolan och slutar leta efter inlåsta lösningar och inlåst kunskap.

Behövs ens ämnen på det sättet som de finns i skolan längre? Inte så säker på mitt svar även om min intuition säger att mitt lärande inte sker på det sättet utan i meningsfulla och meningsskapande sammanhang som på webben. Mitt nya bibliotek med nya interaktiva kommunikationskanaler. Tur att webben gjort det möjligt att följa en del duktiga pedagoger. Just nu läser jag gärna Marie Linders blogg

Allt som inte utvecklas riskerar att avvecklas.... får bli mitt slutcitat. 
Hur stadigt står skolan? Krävs en större avvecklingsrisk innan vi gör något? Vart är vi på väg och vill vi komma dit? På vilka olika sätt kan vi nå nya och bättre resultat?

En sak är säker TILLSAMMANS är en av nycklarna. Den social webben imponerar mer och mer på mig och i den tror jag man kan hitta flera viktiga nycklar för ett innovativt nytt lärande.

Inga kommentarer: