torsdag 16 december 2010

Skolutveckling eller skolavveckling?


















Allt som inte utvecklas riskerar att avvecklas. Är det där skolan riskerar att hamna idag? Vilka nya pusselbitar behövs för att skolan ska få fart på sin utveckling?

Hur kan man göra för att få skolor och lärare att utvecklas?...Ett är säkert med den förändringstakten som samhället har kan vi inte fortsätta som vi alltid har gjort i skolans värld....då får vi med största säkerhet ännu sämre resultat!

Så som jag ser det behöver ALLT vi gör i skolan tas in under lupp och granskas på olika nivåer ungefär som när man rensar sitt skrivbord eller sin mailbox....
Radera, åtgärda direkt eller spara för att åtgärda eller vidareutveckla senare. Det vi har som är bra ska vi naturligtvis förädla och vara rädda om.
Enligt min åsikt behöver ALLA eller nästan alla lärare få chansen att uppgraderas inom olika områden för att vi ska få nya resultat och ny input i skolan och transformeras mot en kvalitativt hållbar utbildning. ALLA lärare behöver bli utmanade inom olika områden och  ALLA behöver bli mer digitalt kompetenta.

Jag tycker att man ska anställa nya lärarkategorier och även andra yrkesgrupper i skolan för att få fart på förändringinsprocessen...Utifrån min synvinkel är det två olika kompetenser som jag skulle vilja se på VARJE skola:

IT-pedagoger med betoning på pedagoger. Deras roll skall vara att stötta, underlätta implementering och genomföra pedgogiska projekt tillsammans med pedagoger allt utifrån den takt som skolan nu kommer att fyllas på med teknik. Deras roll skulle också kunna vara att  hjälpa till med att synliggöra lärarande på olika sätt på webben, vilket skulle kunna höja värdet på skolans arbete och lärarnas status. Fantastiskt mycket bra görs i våra skolor, men hur många vet det?
De skulle också kunna användas för att bygga nätverk mellan skolor och digitala mötesplatser. Det ska naturligtvis vara IT-pedagoger med ett brett kunnande om webbens möjligheter, digitalt berättande, learning och sociala medier.

Jag tror att man får en klart mer gynnsam och snabb utveckling om de satsningar man gör på IT eller annan digital teknik förstärks med ITpedagogers kunnande och stöd.

Den andra kategorin som jag skulle vilja se i alla kommuner, och kanske även på varje större skola är coacher och eller mentala tränare.

Det är självklart när man vill få till utveckling i andra delar av samhället att man kan ta hjälp av coacher. Eftersom jag själv kompletterat min lärarutbilning med utvecklingsledarutbildning och Utbildning till Internationellt Certifierad Coach kan jag se att det i de verktygslådorna finns övningar och frågemodeller som kan gynna och skynda på en utveckling. Modeller och metoder som skapar motivation, medvetenhet, ansvarstagande, riktning och resultat. Coacher som utmanar, inspirerar och skyndar på en utveckling. Coacher som kan arbeta såväl med elever som lärare.

Vad är det då som ska utvecklas?
En ny skola kräver en ny ledarroll, med nya kompetenser som t.ex. digital kompetens och förståelse för skolans möjlgheter att synliggöras på webben med allt vad det innebär. En skolledare med fönster mot världen!

Organistationen på alla tänkbara nivåer. Ska skolan kanske rent av vara halvt på distans för äldre åldrar?  Hur ska moderna klassrum se ut?  När ska skolor vara öppna? Ska man gå i klasser?

Lärarrollen, synen på lärande, förståelsen för lärandets olika möjligheter med digital teknik,
lärares eget lärande.
ALLA lärare bör ha en egen utvecklingsplan för sitt eget lärande varje termin.
ALLA lärare behöver förstå vad nätverkande innebär eftersom det är en så viktig kompetens i samhället. Hur många lärare nätverkar aktivt över skolgränserna eller med arbetsliv idag?
Innehållet i våra traditionella ämnen...om vi ens ska ha ämnen på det sätt som vi har idag.

Elevernas möjlgheter till inlärning.
Elevernas förståelse för hur de lär sig bäst.
Elevernas möjlgheter till att verka i det riktiga samhället genom publicistiska arbetssätt där deras arbeten blir synliggjorda. Det kan inte vara upp till varje lärare om en elev ska få den kompetensen och möjligheten.

Självklart kan man lägga till fler infallsvinklar. Ett är säkert utan utveckling riskerar vi avveckling...Jag vill se en skola växa fram där jag med glädje vill arbeta och dit jag vill skicka mina egna barn! En utmaning jag vill dela med Sveriges lärarkår.

Just nu arbetar jag tillsammans med en härlig kollega Kristofer Skogholm på en fortbildningsmodell för lärare. Ett projekt vi hoppas ska vara sjösatt i början av året. I fortbildningen vill vi väva ihop IT med sociala medier och webpublicering, personligt entreprenörskap-coaching, entreprenöriellt lärande, estetiska lärprocesser och actionlearning

1 kommentar:

Tina sa...

"ALLA lärare behöver förstå vad nätverkande innebär eftersom det är en så viktig kompetens i samhället"

Bra där Camilla. Vi vill att våra elever ska lära att lära och få möjlighet att göra det i kommunikativa sammanhang. Dags att vi lärare också lever som vi lär. (Eller inte lär, som det ser ut nu)